torsdag 16 oktober 2014

MITT JOBB

 
 
 

HEJ ALLA BEAUTISAR!
 
Hoppas ni har haft en bra vecka! Här sa det bara swisch, och så var det torsdag igen!
 
Många av er mailar och frågar om mitt jobb som inredningsdesigner och vill veta
mer, vill se fler före- och efterbilder och mera av mina projekt.
Därför tänkte jag berätta lite om mitt jobb idag.
 
Sedan 8 år tillbaka jobbar jag heltid som inredningsdesigner på
Colorama. Är utbildad inredare och kläddesigner, har även drivit eget och
utbildar alla inom Coloramakedjan i inredningsdesign, men nu finner man mig
som sagt mestadels på mitt kontor, en trappa upp i butiken,
där jag oftast sitter med näsan i dataskärmen, klippandes på prover,
bärandes på  en massa tapeter, kuddar, kakel och andra material, sittandes
i kundmöten, eller i butiken: där jag även har ansvar för inköp av
våra inredningsprodukter och alla miljöer.
Om jag inte finns på nåt´ av dessa ställen så är jag oftast i bilen,
och far mellan olika kunder.... Det är så mina dagar oftast ser ut.
 
Vad gör jag som inredningsdesigner?
 
Oftast bokar kunden en tid med mig per telefon, mail eller genom att fylla i 
en intresseanmälan i butiken. Kunderna varierar i det oändliga och mina dagar ser
alltid olika ut. Häromdagen tex. visade jag ett inredningsförslag för en äldre dam
som behövde lite nytänk i sitt stora hus, göra om, rensa ut och få in lite nytt.
Igår hade jag en man som bygger nytt hus; han ville ha hjälp med allt från materialval
till möbler, textilier och inredning, tutti alltså. Idag kom ett par som behövde göra
om sitt sovrum.
 
Imorgon är det ett vardagsrum hos en familj och på måndag ska jag lämna ett förlag
till en restaurang. Som ni förstår kräver varje kund mycket tid och den tiden jag
har på jobbet räcker oftast inte till utan jobbet följer nästan alltid med hem där
research fortsätter... Nu kanske ni förstår varför bloggen inte hinns med så mycket
som jag skulle vilja och med lite familjeliv, aktiviteter, läxläsning och så
lite golf på det, så blir schemat fullt väldigt snabbt...
Att bli sjuk är därför en smärre katastrof när man ibland har 10-15 pågående kunder
samtidigt. För att inte tala om strul med datorn och det tekniska: ghaaa!!
 
Jag ÄLSKAR verkligen mitt jobb och det finns alltid med mig:
Hemma, när jag tittar på tv, sitter vid datorn eller bara går på stan.
Alltid får man idéer till någon kund och projekt eller ser nåt´som sparas i
hjärnkontoret. Ja, det är lite svårt att bara stänga av och inte tänka "jobb"
och inredning.

 
 
Ibland efterfrågar ni bilder på projekt som jag gjort och där måste jag
tyvärr säga att jag är ganska dålig på att åka runt till mina kunder och
fota och se hur det har blivit. Tiden finns helt enkelt inte, eftersom det hela
tiden fylls på med nya kunder. Ibland vill man ju även vara lite "ledig" och
försöka att inte tänka på inredning och projekt alls (=svårt!). En del kunder är även
lite diskreta och vill inte att deras hem läggs ut på bloggen, de är inte som
vi bloggerskor helt enkelt... ;-) och det måste man ju respektera.
 
Men ibland finns det söta kunder som den här, som öppnar sitt hem och som
tillåter fotografering. Ett hem som jag hjälpt till med från början till slut,
där jag involverat vår badrumsexpert Ewa, som ritade badrummen och
vår gardindekoratör Charlotte. hon sydde alla gardiner, kuddar mm.
Vi, den lilla trion, går under namnet Designgruppen och vi jobbar tajt
alla tre där vi alla hjälps åt till ett lyckat slutresultat.
 
 
 
Från behovsanalys, de första idéerna, skissen och det första utkastet;
presentationen eller "smörgåsbordet" (som jag även brukar kalla det) till
moodboarden, dokumentationen, inköpen, leveranserna, kontakten med
alla inblandade hantverkare och slutligen: RESULTATET!
 
Oftast en lååång process, som blev så här till slut hos en av mina kunder!
 

 

 
 


 
 
 
Den sista touchen och piffet är lagt! Tack snälla familjen för att jag fick
komma och fotografera i våras!
 Så. Då vet ni lite mer om mitt jobb och vad jag har för mig under dagarna...

 Nu önskar jag er en fortsatt trevlig och (förhoppningsvis) solig vecka,
see you on sunday!
 
KRAM
Judita
 
 


21 kommentarer:

  1. Himmel vad snyggt! Vilken dröm att kunna få hjälp med helheten och sen skaffa nytt. Du (ni) är så duktig(a)!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Gud såå snyggt! :-) Dig/er hade man mer än gärna anlitat. KRamizz Laila

    SvaraRadera
  3. Så snyggt! Loulou Carter (hur det nu stavas) får passa sig, du skulle passa i rutan för och göra om hem. Jobbade jag på tv skulle jag ringa dig direkt!
    Ha en bra helg fina
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  4. Vilket underbart jobb och vad duktig du är!
    Förstår dig helt med att jobbet alltid är med!
    Själv designar jag barnkläder, har all kontakt med fabrikerna, konstruerar mönster när det behövs och fotar alla miljöbilder med kläderna på barn och produktbilder. Så det är samma för mig, tittar alltid efter inspiration, även inom inredning, din blogg är ett väldigt bra exempel på härlig inspiration! :-)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  5. Så snyggt. Ditt jobb låter verkligen intressant och jag beundrar din talang. Njut av att det är fredag. Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Vilket roligt jobb Juditha! Behöver du en ny kollega! (Skratt)

    Underbara bilder!

    Happy friday!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  7. Underbart jobb & sååå snyggt ♡ ...
    /Kram fina du!

    SvaraRadera
  8. Du ser verkligen ut att ha ett fantastiskt jobb!! Och vet du.. du ser ut som att vara klippt och skuren ur en riktig inredningstidning, så vacker och du smälter in i de fina miljöerna så bra :).

    Kram på dig
    Ulrica

    SvaraRadera
  9. Så galet snyggt, ja både du, inredningen, ja allt. Måste vara hur kul som helst att gå till jobbet att få göra det man tycker är allra roligast o dessutom få betalt. Säger bara fasiken vad duktig du är. Ha en mysig helg. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  10. Vilket roligt jobb du har! Vad behöver man för utbildning för detta yrke? Kan du rekommendera något. Kul att få se allt bilder på det slutliga resultatet. Familjen måste vara mer än nöjd! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  11. Åh vad mycket snyggt! Åh vilket underbart jobb du har och så duktig du är, kram Suss

    SvaraRadera
  12. Vad roligt att få ägna sig åt det man verkligen gillar! Kram Pernilla

    SvaraRadera
  13. Du kan det där med inredning, den saken är klar! Riktigt snyggt hem du visar, men du har ju också väldigt fint hemma hos dig!
    Själv brottas jag med att hitta en tapet till hallen dit vi ska flytta 1 december, känns som ett knepigt uppdrag just nu för
    det mönstrade golvet är en utmaning i sig.
    Önskar dig en härlig helg och vecka!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  14. Hej vackra du! Vilket roligt jobb, lite avis faktiskt! Omg, det hemmet är stunning! Du har talang. Så läckert! Lika fint som ditt eget hem!

    Tack för fikat! Det var så mysigt och skrivbordet kom med hem ;-)

    KRAM!! Anna

    SvaraRadera
  15. DU KAN ha Sveriges roligaste och mest stimulerande jobb. GRATTIS!!!!! vilken lycka.

    Du är otroligt duktig du Juditha. Det tycker jag verkligen.
    STOR fredagskram

    SvaraRadera
  16. Så snyggt familjen har fått det. Kan tänka mig att familjen fått hjälpa till och att du har knutit ihop säcken åt dom. Sååå snyggt! Vi har en Coloramabutik med världens duktigaste personal i min lilla stad. Kram Anita

    SvaraRadera
  17. Vilken gåva du har tänker jag. Du är duktig! Ha det gott!

    SvaraRadera
  18. Vet hur det kan vara :) Du hör av dig när du har möjlighet <3
    Wow, vad snyggt, så skulle jag vilja ha det. Grymt duktig är du.
    Hoppas du får en fin lördag.
    Kram så länge...

    SvaraRadera
  19. Så glad att du bloggar igen!! Nu är du tillbaka på min must read blogg lista!!

    Sus B.

    SvaraRadera
  20. Wow, så jäkla fint!!! En fantastisk inredning med många fina ting, du kan du, men det har jag ju sagt förut :)

    Många kramar aka

    SvaraRadera
  21. Wow!
    Du är en grym inredare!!
    Hälsningar
    Anna Åbrink

    SvaraRadera

Hej! Vad glad jag blir att just DU tittar in hos mig!
Lämna gärna en kommentar, jag läser alla och försöker att svara i den mån jag har tid.
(Har du svårt att lämna en kommentar kan det bero på att jag har lagt in ett filter, då jag får mycket utländska reklam-utskick).