söndag 5 augusti 2012

Nu står huset klart!


Tadam... nu är det färdigt!





 Målning av huset, bortforsling av jord, grävning,
anläggning av gräsmatta, pergola framför entrén,
stenläggning, planteringar, inköp av nya utemöbler
och växter och jag vet inte vad... men nu är 
ALLT FÄRDIGT! Såååå skönt!!





Hallå alla ni!



Det har varit ett litet blogguppehåll men nu är jag här igen
och förutom lite välbehövlig semester visar jag en liten bildkavalkad av vad som har skett under tiden...
Då är jag väl förlåten, hoppas jag?



     
Hela sommaren har vi nämligen fixat och donat och
tagit hjälp av goa medhjälpare, trädgårdsanläggare
och min duktiga morbror med att få det fint!






Nu återstår bara inköp av några markiser till
fönstrena på  framsidan och så två stycken "snurrtujor"
som ska ner i backen, emellan fönstrena.
Vad tycker ni, förresten? Vilken färg på markiserna
hade ni valt?



Trots makens vilda protester om att han under
inga omständigheter ville ha en pergola framför
entrén...
så blev det en ändå! Jag kan rekommendera att
envishet lönar sig ibland, hihi!
 Jag ville ju markera den "dolda" ingången och han
tyckte att det skulle bli för mycket 70-tal (???)
men jag tycker nog att det blev hur fint som helst.





Några snickrade bamsestora blomlådor framför vår
"kvällssols-altan" blev pricken över i-et.
Den vita hortensian börjar redan att inta en
lite mera höstig rosa nyans (?) men nästa sommar
är den säkert krispigt vit och vacker igen.




3 stycken fick plats.






Skönt att sitta och njuta av morgonkaffet eller
bara slappa i Adiron-däckstolarna.





Och mina stjärnor gör sig nu bra på fasaden och
förhöjer "Hampton"-känslan...




Sista semesterkvällen, buhu...!



Sista kvällen innan man börjar jobbet igen...
Känns lite overkligt, hmmmm...
Är semestern redan slut liksom??!!
Några fina veckor fick vi iallafall och två resor till
det soliga Öland blev det. Underbart!




Sköna, varma kvällar och en vacker solnedgång hade vi nästan varje kväll! Precis som det ska vara när man är ledig.





Semestern fick därför ett trevligt avslut med lite rött,
en enkel förrätt och fräsch kycklingsallad.
Nu är det ju dags att börja tänka på figuren igen,
för my oh my! vad jag har ätit gott heeeela sommaren!
Och så ska det ju vara, eller hur?






LJUMMEN POTATISSALLAD

Färskpotatisar
Olivolja
Ruccolasallad
Bladspenat
Rödlök
Avocado
Sockerärtor
Röda och gröna oliver
Fetaost
Jordgubbar
Pinjenötter
Knorr Grekisk- Dressingspulver

Gör så här:

Behåll skalet på potatisen och skär dem
mitt itu längst långsidan.
Häll rikligt med olivolja i en långpanna.
Lägg i potatisen och vänd den ordenligt i oljan.
Lägg alla potatisar med den skurna sidan uppåt.
Krydda med flingsalt.
Lägg in plåten i ugnen på ca 175 grader i
20-30 min. (beroende på potatissort)

När potatisen är färdig lägger du alla övriga
ingredienser i långpannan samt häller 1/2 påse
av KNORR Grekisk- dressingpulver över alltihopa.
Rör runt lite försiktigt så att allt blandas.
Häll pinjenötter över som dekoration.

Färdig att serveras!

Denna enkla och jättegoda sallad bör tillredas
strax innan servering för att potatisen ska vara
lite ljummen.





NATTI NATTI från mig!

 

1 kommentar:

  1. Hej finaste du!
    Kul att du är "tillbaka" på bloggen! *ler*
    MEN vad ni har legat i!!! Jättefint! Hoppas att du trots allt arbete har fyllts med ny skaparglädje inför kommande säsong! OM jag hade bott i ditt hus hade jag valt svarta markiser.
    Jag har hört att Hortensior kan ändra kulör efter Ph-värdet i jorden....??!!
    Hade ni det bra på Öland? Jag kom därifrån igår. Avslutade semestern genom att gå på bröllop där!

    Ha det så bra så hoppas jag vi ses på formex!

    kram Annsofie

    SvaraRadera

Hej! Vad glad jag blir att just DU tittar in hos mig!
Lämna gärna en kommentar, jag läser alla och försöker att svara i den mån jag har tid.
(Har du svårt att lämna en kommentar kan det bero på att jag har lagt in ett filter, då jag får mycket utländska reklam-utskick).